"Even if it’s not your first child, you will learn things that can change your whole birthing experience, and also for parenthood beyond birth and life in general."

- Elke -

  • Data trainingen

    (Deze training is in het Engels, de trainer spreekt ook Nederlands).

    Naar de Engelse versie

    Start maandagavond 7 januari 2019 in Amsterdam
    Data: 7, 14, 21, 28 januari; 4, 11, 25 februari en 4 maart 2019
    Locatie: Karunika Center, Meerhuizenplein 38, 1078TB Amsterdam (Rivierenbuurt)
    Tijd: 18.15 - 21.00 uur
    Kosten: 300 euro inclusief btw

    Aanmelden kan via ons aanmeldformulier.

     

    Introductie
    Mindfulness zwanger & bevallen

    Zondagmiddag 9 december 2018
    Tijd: 15.00 - 17.00 uur
    Locatie: Karunika Center, Meerhuizenplein 38, 1078TB Amsterdam (Rivierenbuurt)

    Aanmelden kan via ons aanmeldformulier.

  • Cursusinhoud

    Programma

    Cursusinhoud

    De cursus Mindful geboorte en ouderschap  bestaat uit 8 lessen van 2,5 uur, een hele dag training en een groepsreünie wanneer alle babies zijn geboren. In de lessen komen de volgende onderdelen aan bod: de fysiologie van de geboorte, lichaam-geest aandachtsoefeningen, praktische oefeningen om met pijn om te gaan, baarhoudingen, borstvoeding en hoe een pasgeboren baby te verzorgen. Deelnemers leren mindfulness meditatie als een zelf regulerende techniek voor de fysieke en emotionele uitdagingen die de zwangerschap, geboorte en het ouderschap met zich mee brengen. In deze cursus zul je:

    • diepe fysieke en mentale ontspanning ervaren
    • leren hoe je je geest kunt gebruiken om om te gaan met pijn tijdens de geboorte
    • ervaren hoe je vertrouwen en moed zal toenemen ten opzichte van je beval-ervaring
    • zwangerschapsyoga beoefenen voor meer kracht en flexibiliteit
    • vaardigheden ontwikkelen om beter om te gaan met stress tijdens de zwangerschap, het ouderschap en in het leven
    • een verbetering ervaren in communicatie vaardigheden met je partner
    • meer bewustzijn ontwikkelen van je eigen ouderschapsstijl.

    De cursusmaterialen bestaan uit een werkboek en geleide meditatie-opnamen. Om deze methode te laten slagen is het van belang dat je iedere dag thuis oefent (gemiddeld 30 minuten per dag). Je zult meer in verbinding en bewuster zijn van je lichaam en op een dieper niveau aanwezig zijn voor de bijzondere fysieke ervaring van zwangerschap.

    Wat je zult leren

    • Het loslaten van niet helpende en angstige aannames of verwachtingen rondom de geboorte en deze te vervangen met vertrouwen.
    • Het omarmen en overgeven aan de sensaties van het bevallen in plaats van verzet hiertegen welk doorgaans een snellere en meer effectieve bevalling als gevolg heeft en ook een positievere beval-ervaring.
    • Partners kunnen hun mindfulness vaardigheden inzetten om de barende moeder te helpen zich te concentreren en aanwezig te zijn, met name tijdens de meer uitdagende momenten van de bevalling!
    • Flexibel zijn wanneer de dingen niet gaan volgens plan. Ook al bereiden we ons nog zo voor op een bevalling, het is een sprong in het onbekende. Mindfulness helpt ons om meer op ons gemak te zijn met het niet-weten, het loslaten van onze verwachtingen en meer openheid en acceptatie te hebben met hoe de bevalling verloopt/ zich ontvouwt?
    • Om met meer zelfvertrouwen en minder stress het ouderschap tegemoet te gaan. De prille weken na de bevalling zijn intens, de constante verantwoordelijkheden kunnen overweldigend zijn. Mindfulness helpt je om meer aanwezig, liefhebbend, en kalm te zijn: het beste kado wat je aan je kleine baby kunt geven.


    Voor wie

    Deze cursus is bedoeld voor koppels die in verwachting zijn, het ondersteunt de zwangere en haar partner. De cursus is zowel bedoeld voor nieuwe ouders als voor zwangeren die al kinderen hebben. We verwelkomen iedereen, van alle achtergronden en seksuele geaardheid. Alleenstaande zwangeren kunnen de cursus ook volgen, waarbij wij aanraden om de cursus met een bevalpartner te doen. Dit kan een familielid zijn, een goede vriend of vriendin, doula of verloskundige.

    Wanneer starten

    Veel deelnemers volgen de cursus tegen het einde van hun zwangerschap. Echter, het kan ook heel helpend zijn de training juist eerder te beginnen zodat de voordelen van de cursus ook benut worden tijdens de zwangerschap. Je zou vroeg kunnen beginnen omdat je wilt mediteren tijdens je zwangerschap en je hebt dit nog nooit gedaan, of je wilt juist je beoefening weer oppakken met de steun van een groep. Het kan ook zijn dat je angstig bent om te bevallen of complicaties rondom je zwangerschap ervaart, wat maakt dat je juist vroeg wil starten om jezelf te ondersteunen. Zoals blijkt uit vele onderzoeken is stress een factor die samenhang met een variatie aan complicerende factoren voor een zwangerschap zoals vroeggeboorte en laag geboortegewicht. Diegenen die vroeg willen starten met mindfulness zijn welkom om op ieder moment van de zwangerschap te starten.

    FAQ: lees meer over veel voorkomende vragen

  • Achtergrond

    Achtergrond

    'Wat ik erg prettig vond aan de mindful geboorte en ouderschap cursus is dat het je helpt om de dingen te accepteren zoals ze zijn.'
     – Marlene

    Het Mindful geboorte en ouderschap-programma (officieel Mindfulness-Based Childbirth and Parenting Program: afgekort MBCP) werd in 1988 door Nancy Bardacke ontwikkeld. Nancy Bardacke is een verloskundige en een mindfulness trainer. Het programma is een aanpassing op de alom bekende Mindfulness-Based Stress Reduction Program (MBSR) die in 1979 is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn Ph.D aan de Universiteit van Massachusetts Medical Center. Nancy heeft haar 45 jaar ervaring in de geboortezorg gebruikt om deze nieuwe trainingsvorm te creëren, genaamd MBCP. Nancy en haar collega, Larissa Duncan (Ph.D ook aan de UCSF Osher Center in California) hebben een robuust onderzoeksprogramma opgezet om de impact van mindfulness vaardigheden te onderzoeken. Eerder onderzoek heeft al uitgewezen dat MBCP stress en angst vermindert tijdens de zwangerschap, pijn tijdens de bevalling afneemt, en de afstemming tussen ouders onderling en naar hun jonge baby verbetert. Voor de meest recente informatie over de laatste onderzoeken verwijzen wij je graag naar: http://www.mindfulbirthing.org/resources2/

    Ervaringen

    Wat regelmatig over de cursus wordt gezegd door deelnemers is dat het leren van mindfulness vaardigheden hen veel meer heeft gegeven dan zij van tevoren hadden kunnen bedenken, ver voorbij het geboorteproces. Hun beoefening van mindfulness blijft hen ondersteunen in de blije maar ook vaak intense en stressvolle kraamperiode en het eerste jaar erna. Velen geven aan dat mindfulness beoefening een bron van kracht, groei en plezier is geweest in de eerste jaren van het ouderschap.


    Met de technieken die ik in de training had geleerd lukte het mij om ‘in de zone’ te blijven met de pijn, zonder het te proberen te vermijden of ervan weg te rennen.

     – Marlene

  • Trainer

    aileenkennedy 2

     

     

     

     

     

     



    Aileen Kennedy


    During my first pregnancy I became a Mindfulness Trainer. After the birth of my first daughter I came in touch with Mindfulness Based Childbirth and Parenting Program (MBCP). MBCP made so much sense to me I instantly fell in love with it. I have further trained myself in understanding better labor pain the birth process. I have a Masters degree in Psychology and have worked as a 'GZ-Psychologist' for over 6 years, in the same setting I also taught, I have been interested in pregnancy, birth, eastern philosophy and meditation from a young age, in MBCP it all comes together. I found much wisdom in books and as I started to practise I found some peace in those moments and the seed was planted for this way of cultivating awareness. For over a decade I have practised yoga.

    It was after my first daughter’s birth that I realized that the transition into parenthood was a time where many need support. I also learned during birth that a trained mind (in mindfulness, being with what is moment by moment) really had a positive impact on my birth experience and coping with pain. Having a positive birth experience, I experienced is empowering, the effects last for a long time. I felt a strong urge to want to share how mindfulness can impact the birth experience with other women.

    I grew up in the Alps and have been living in Amsterdam since the end of elementary school. This base not only gave me a great appreciation for nature but also for languages and a broader sense of cultural understanding. I’m in my mid 30’s, I have two daughters and live with my partner in Amstelveen. I’m passionate about delicious food, yoga and travelling.

    "Even if it’s not your first child, you will learn things that can change your whole birthing experience, and also for parenthood beyond birth and life in general."

    - Elke 

2 MBCT ned


Mijn partner leerde vaardigheden om mij te ondersteunen tijdens de bevalling die hij ook effectief kon inzetten tijdens de geboorte.

- Disa -


De cursus Mindful geboorte en ouderschap brengt het beste samen van zwangerschapseducatie en mindfulness vaardigheden om ouders die in verwachting zijn te helpen in een van de meest transformatieve fases van hun leven te doorlopen: een ouder worden. De training helpt je dit met meer welzijn, balans en wijsheid te ondergaan. De cursus bereidt je voor op de grote dag waarop je baby geboren wordt met onderdelen die ook aanwezig zijn in andere zwangerschapscursussen zoals de fysiologie van de bevalling, baarhoudingen en borstvoeding. Maar de cursus gaat veel verder dan dit en helpt stellen levenslange mindfulness vaardigheden te ontwikkelen die hen helpt om met de uitdagingen om te gaan die het ouderschap met zich meebrengt. Deze mindfulness vaardigheden helpen om beter om te gaan met de stress die veelal hoort bij het ouderschap en opvoeden, het gezinsleven en het leven op zich. Je leert alle oefeningen die ook horen in een traditionele achtweekse mindfulness cursus en mindfulness oefeningen die speciaal zijn ontworpen voor geboorte, ter ondersteuning van partner communicatie en het leren omgaan met ongemak en pijn tijdens de bevalling.