• Stiltedag mindfulness. Mindfulness als aandachtstraining bij stress

    Mindfulness Stiltedag

    Ervaar de stilte

Mindfulness stiltedag

Een stiltedag helpt om je oefening op te frissen en te verdiepen. Er wordt intensief geoefend aan de hand van nieuw inspirerend materiaal.

Tijdens deze Stiltedag ervaar je wat het is in stilte te zijn. Er wordt in stilte geoefend. Stille meditaties worden afgewisseld met begeleide meditaties. Ook de lunch wordt in stilte genuttigd.
Voor wie: iedereen is welkom, voor beginners en voor ervaren meditatie beoefenaars. 

Maastricht, zondag 24 oktober 2021

Tijden: 10:00 - 15:00u
Begeleider: Maartje Stroeken
Locatie: SeeTrue Mindfulness, Duitsepoort 13a, 6221 VA Maastricht
Kosten: deelname op basis van een vrije gave
Om mee te nemen: je eigen lunch & flesje water.
(beperkt aantal plekken vrij).
      Stiltedag mindfulness. Mindfulness als aandachtstraining bij stress     Mindfulness Stiltedagen  Leef bewust - train je mind  Mindfulness stiltedag

Stilte in een wereld vol drukte

De stilte schept orde.

Zij mengt zich in het tumult van je warrige gedachten en drijft de chaotische spinsels zachtjes uit elkaar tot zij elk op hun plaats komen.

En als je volhardt in de stilte maakt zij met aandachtige vingers plek in je binnenste waar je helemaal jezelf bent en waar je je tegelijk verbonden voelt met de stille kern van al het andere.

Als we eenmaal hebben geleerd neer te dalen in de stilte in onszelf kunnen wij haar vinden overal waar we zijn, in een druk gezelschap, in een lawaaiige stad, in de tram, langs de tastende draden van een gesprek.

En als, in de tuin, de merel ophoudt met zingen en de schemering toe glijdt, omhelzen wij haar als de liefdevolle Aanwezige die ons koestert in de nacht.'

- Catharina Visser

Rumi (1207-1273)

Gedicht De herberg, Rumi

Gedicht De herberg, Rumi

Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…….

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.

Gedichten, vensters van de ziel

Inspirerende teksten en gedichten

'Gedichten, vensters van de ziel, als in een huis met vele kamers, uitziend op de wijdheid van het land in de verte. En gelijkertijd, in onbevangen waarnemen, onze blik naar binnen richtend.'


Literatuur

Boeken die inspireren

Er is en wordt veel geschreven over mindfulness. We hebben een mooie selectie gemaakt!

Gedichten, vensters van de ziel: Mindfulness inspiratie mindfulness oefeningen teksten
Uit de automatische piloot

3 minuten ademruimte-meditatie

De ademruimte is een korte mindfulness oefening in drie stappen die je helpt om uit de automatische piloot te stappen en je opnieuw te verbinden met het huidige moment. Je gebruikt de ademhaling in deze oefening als anker.

De 5-3-3 ademhalingsoefening
Kickstart voor een energieke dag

De 5-3-3 meditatie

Deze 5-3-3 pranayama-ademhalingstechniek helpt bij je concentratie en is van oorsprong afkomstig uit de vechtsport uit het oosten. Het zet je op scherp en geeft een goed begin van een energieke dag!

Voor het slapen gaan!

De 4-7-8 meditatie

Deze 4-7-8 pranayama-ademhalingstechniek helpt bij gevoelens van stress. De techniek geeft rust en als je dit een week of 6 2 keer per dag doet, heeft het een positieve invloed op je hormoonhuishouding: je stresshormonen, slaap, bloeddruk en gevoel van welbevinden.

De mindfulness paradox

Ademhalingsoefeningen met een doel?

Als je je aandacht naar de ademhaling brengt kan het zijn dat je er rustiger van wordt. Je zou dus kunnen zeggen dat je de ademhaling op deze manier makkelijk kunt ‘gebruiken’ om rustiger te worden als je bijvoorbeeld veel onrust ervaart. Zo eenvoudig werkt het jammer genoeg niet. Mindfulness gaat tenslotte over het zijn met wat er is. En als je heel hard probeert rustiger te worden, dan word je vaak alleen maar meer gespannen.......

Het rustig worden door je aandacht te richten op de ademhaling is een van de paradoxen binnen mindfulness. Het essentiële verschil tussen het leren van een ademhalingstrucje om rustiger te worden en het beoefenen van mindfulness ligt in de manier waaróp je je aandacht naar de ademhaling brengt.

Mindfulness artikelen en inspiratie

Mindfulness is trainen in aandacht. Meer focus, meer plezier, meer tijd, meer ruimte, meer mogelijkheden zien en meer in het nu.

Doe mee met SeeTrue!

  • Online mindfulness training

    Online mindfulness training

    Een keer per week (in totaal acht sessies) komen trainer en cursisten via een online verbinding bij elkaar.

  • Online mindfulness training

    Mindfulness retraite

    Voel je uitgenodigd om samen te zitten in onze online mindfulness oefensessies. Het is nog steeds gratis, zo veel en zo vaak je wilt. Elke dag of eenmaal per week.

    SeeTrue is er ook voor jou!

    Breed aanbod

    Kies tussen een groepstraining, een buddy training of een individuele training!

    Nu Online

    Seetrue verzorgt nu online mindfulness trainingen

    > 6000 deelnemers

    Vanaf 2007 meer dan 6000 tevreden deelnemers

    Professionele trainers

    SeeTrue trainers zijn allemaal VMBN categorie 1 gecertificeerd

    Scherp geprijsd

    Je betaalt voor een groepstraining max € 290. Meer info.

    Expert in Mindfulness

    1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

    Vanaf 2007 meer dan 6000 tevreden deelnemers

    Mindfulness Opleiding voor trainers

    Wij zijn SeeTrue

    Volg ons!

    Nieuwsbrief

    SeeTrue, samen mindfulness
    SeeTrue mindfulness training