• stilte mindfulness stilte retarite stiltedag


    Stilte

Stilte in een wereld vol drukte

De stilte schept orde.

Zij mengt zich in het tumult van je warrige gedachten en drijft de chaotische spinsels zachtjes uit elkaar tot zij elk op hun plaats komen.

En als je volhardt in de stilte maakt zij met aandachtige vingers plek in je binnenste waar je helemaal jezelf bent en waar je je tegelijk verbonden voelt met de stille kern van al het andere.

Als we eenmaal hebben geleerd neer te dalen in de stilte in onszelf kunnen wij haar vinden overal waar we zijn, in een druk gezelschap, in een lawaaiige stad, in de tram, langs de tastende draden van een gesprek.

En als, in de tuin, de merel ophoudt met zingen en de schemering toe glijdt, omhelzen wij haar als de liefdevolle Aanwezige die ons koestert in de nacht.'

- Catharina Visser

Wat is stilte?

Het is een mooie vraag wat stilte eigenlijk is. Is de stilte binnen jou? Of buiten jou? Is stilte een geluid? En kan je stilte oefenen? Welke soorten stilte zijn er? En welke rol speelt mindfulness in stilte?

Door het beoefenen van mindfulness verstomt het lawaai in ons. Dat zegt Thich Nhat Hanh in het boek Stilte. Luisteren in een wereld vol lawaai.

Thich Nhat Hanh stelt in zijn boek dat ons hoofd vol lawaai zit omdat we non-stop denken. Daardoor horen we de roep van het leven en de roep van de liefde niet meer. De zenmeester legt uit hoe we kunnen leren luisteren naar de stilte.

Mindfulness wijst de weg naar stilte in jezelf. Je krijgt de innerlijke ruimte om diep te luisteren. Dan kom je erachter wie je bent en wat je met je leven wilt. Dan wordt ook je leven rijker en harmonieuzer, met meer aandacht voor verbinding: met jezelf, met anderen, met de dagelijkse omgeving en met de natuur.

Zoals Thich Nhat Hanh zelf zegt: "Stop het lawaai in je hoofd, zodat je de wonderbaarlijke geluiden van het leven kunt horen. Dan kun je een authentiek, diep leven leiden'.

De rol van stilte in mindfulness

Mindfulness helpt je de stilte te vinden om diep in jezelf te kijken. Te aanschouwen. Door dit aanschouwen in stilte, kom je erachter wie je daadwerkelijk bent. De stilte helpt je! Met mindfulness sta je even stil. Je stopt met rennen en vliegen en gaat de kleine dingen zien en horen. Het geeft geluk en doordat je beter leert voelen, merk je dat het geluk ook veel dichterbij is, dan je misschien altijd hebt gedacht!

Hoe kan je oefenen met de stilte? Dat is eigenlijk heel simpel.

Ga zitten, haal diep adem. Volg je adem en word je bewust van je lichaam. Breng jezelf tot rust en voel.

Dat is alles.
De 3 minuten ademruimte

Wat doet de stilte met jou?

Reflecteer.

Wat gebeurt er met jou als je echt stil bent?

Wat gebeurt er in jou?

Wat voel je? Waar voel je dat? Kan je bij dat gevoel blijven? Hou je van de stilte of hou je niet van de stilte? Vind je stilte fijn? Akelig? Wat zegt dát dan weer over jou?

Is stilte voor jou de afwezigheid van geluid? Of is stilte de aanwezigheid van iets? En wat is dat dan?

Reflecteer eens op deze vragen. Wil je misschien ook meer stilte in je leven? Hoe ga je dat regelen?

Zoek de stilte op

Wil je de stilte ervaren, zoek deze dan wat vaker op! Ga naar zee, naar het bos of de heide. Of misschien heb je een plek in huis waar je vredig en stil kunt ZIJN.

Neem je voor om elke dag de stilte gewaar te zijn en te oefenen in stilte. Het gaat om het bewustzijn van jezelf in de ruimte om je heen en in jezelf.

Eet in stilte. Wandel in stilte. Vraag om stilte. Kijk in stilte. Luister in stilte. Voel in stilte.

Stilte-retraite of stiltedag

Een stiltedag of retraite helpt je om samen de stilte te ervaren. Een stiltedag helpt om je oefening op te frissen en te verdiepen. Er wordt intensief geoefend aan de hand van nieuw inspirerend materiaal.

SeeTrue organiseert stiltedagen door heel Nederland.

 

Veelgestelde vragen over de mindfulness training

Wat is mindfulness?

De mindfulness training

Vergoeding

Expert in Mindfulness

1270 reviews mindfulness training seetrue ervaringen png

Vanaf 2007 meer dan 5000 tevreden deelnemers

 

 

Wij zijn SeeTrue